تولید کود ارگانیک و ضد شوری در یزد

کشاورزی در استان یزد با مشکل شوری خاک مواجه است، در همین راستا تولیدکنندگان ایرانی موفق به تولید کود ارگانیک و ضد شوری شده اند. که یکی از این مراکز تولید کود ارگانیک در یزد است و کشاورزان می‌توانند با استفاده از این کود به کشت گیاهان در زمین‌های بایر و شوره زار بپردازند.

تولید کود ارگانیک

لیست تولید کنندگان انواع کودهای ارگانیک ضد شوری برای کشاورزی

در مناطق مرکزی از جمله استان یزد، بیشتر زمین‌های کشاورزی شور هستند و برای کشت گیاهان و درختان در این زمین ها نیاز به استفاده از کود های ضد شوری است. کود های ضد شوری باعث پایین آمدن میزان سدیم خاک می شود و در مقابل میزان CEC( قابلیت تبادل کاتیونی) خاک را افزایش می دهد.

کشاورزان برای تهیه این کودهای ضد شوری می‌توانند به وب‌سایت مراکز تولید کود ارگانیک در یزد مراجعه نمایند و از لیست انواع کود های ضد شوری برای کشاورزی، کود مورد نیاز خود را خریداری نمایند.دکودهای ضد شوری دارای انواع مختلفی است که کشاورزان می‌توانند با مشاوره گرفتن از جهاد کشاورزی، میزان مورد نیاز از کود را تهیه نمایند و در زمین خود استفاده کنند.

از دیگر تاثیراتی که کود های ضد شوری می تواند بر روی زمین‌های کشاورزی به همراه داشته باشد شامل:

  • جلوگیری از تخریب نمودن ساختمان خاک
  • موجب رشد مجدد ریشه های گیاهان در خاک می شود.
  • موجب افزایش جذب مواد غذایی خاک می شود.
  • از تجمع بیش از حد مواد جلوگیری می‌نماید.
  • موجب پایین آمدن شوری خاک می شود.
  • باعث متعادل شدن PH خاک می شود.

تولید کود ارگانیک

آیا محصولاتی هست که قابل کشت با آب شور باشد

با توجه به پایین آمدن میزان بارندگی در کشور بسیاری از زمین‌های کشور تبدیل به بیابان و زمین‌های شور شده اند. کمبود باران باعث شده که کشاورزان برای کاشت در این زمین ها به دنبال راهکارهایی برآیند. از جمله کارهایی که این کشاورزان می‌توانند انجام دهند، کاشت محصولاتی است که با شرایط شوری خاک سازگار باشند.

در این میان می خواهیم به تعدادی از این گیاهان و درختانی که با شرایط شوری خاک سازگار هستند اشاره کنیم:

  • درختانی که نسبت به آب شور مقاوم هستند شامل: انواع کاج ها از جمله: ایلان، صنوبر، سپیدار، اقاقیا، سنجد، گل ابریشم و سنجد است که بر حسب درصد نمک موجود در خاک می‌توانند رشد متفاوتی داشته باشند.
  • گیاهانی که نسبت به آب شور سازگار هستند: گیاه هالیمدا که یک گیاه سکه ای سبز رنگ است که دارای بافت آهکی بوده و در محیط های آکواریومی آب شور می تواند رشد داشته باشد. دارای برگ های دایره ای شکلی است که اغلب به عنوان گیاه سکه ای از آن نام می برند. فیتوپلانگتون ها نیز از جمله گیاهانی هستند که به راحتی در آب شور رشد می کنند.

تولید کود ارگانیک

کدام کود مایع مرغی بعد از کاشت سیر با آب شور مورد استفاده است

کود دادن به طور مناسب برای گیاه سیر بسیار ضروری است و در رشد گیاه نقش بسیار مناسبی را دارد. از آن جایی که گیاه سیر برای رشد کردن نیاز به زمان بیشتری دارد، پس نیاز به کود بالاتری نیز دارد.

گیاه سیر را در اواخر پاییز و یا اوایل زمستان در مناطق بیابانی استان یزد کاشت می کنند و به همین خاطر باید قبل از کاشت سیر مقداری کود مرغی به خاک اضافه نمود تا شرایط تغذیه خاک را به خوبی فراهم نمود و در عین حال بتوان در نگهداری آب در خاک کمک کرد.

بهترین کود مرغی که می توان برای کاشت سیر از مراکز تولید کود ارگانیک در یزد فراهم نمود، کودی است که سرشار از نیتروژن باشد و بتواند شرایط نگهداری آب را در خاک شور فراهم کند. علاوه بر این زمانی که لازم است مجددا از کود برای گیاه سیر استفاده کرد، اواخر اردیبهشت است.

اغلب کشاورزان مناطق گرمسیر مانند استان یزد برای کشت گیاه سیر در خاک های شور و بیابانی این مناطق از کودهای مرغی حاوی پودر خون یا عاری از نیتروژن استفاده می کنند. برای کود دهی نیز می توان از طریق روش کناری کود را تا عمق 2 الی 3 سانتی متری و در فاصله 7 تا 10 سانتیمتری از گیاه ریخت. بعد از آن هر سه الی چهار هفته یک بار به گیاه باید کود داد.

تولید کود ارگانیک

استفاده از بهترین کود برای کاشت صیفی جات با آب شور

یکی دیگر از گیاهانی که برای رشد و تکثیر نیاز به کود دارد صیفی جات است. گروه صیفی جات به مجموعه ای از گیاهان گفته می شود که دارای دانه، ریشه، پیازچه و ساقه و برگ باشد  و بتوان از آن ها به عنوان غذا استفاده نمود.

صیفی جات را می توان بر مبنای مواد مغذی موجود به پنج دسته تقسیم نمود: گیاهان سبز تیره، گیاهان نشاسته ای، قرمز و نارنجی، گروه لوبیا و نخود و دیگر سبزیجات. همه صیفی جات برای تکتیر و رشد نیاز به سه عنصر در کود دارند. اکثر نمایندگی های تولید کود ارگانیک در یزد، کودهایی را به کشاورزان پیشنهاد می کنند که حاوی عنصر آهن، نیترات و پتاس باشد.

تولید کود ارگانیک

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما