کشت انواع کرم خاکی در محیط های مختلف

بسیاری از گونههای کرم خاکی از غذای خاصی و معین استفاده میکنند بکارگیری بسترهای مختلف پرورش به نوع محیطی که کرمها از آنجا تهیه میشوند ارتباط زیادی دارد.

 مثلا گونه های اشغال خور (Epigces) تنها در لایههای رویی بستر یافت میشوند ولی اکثر کرمهای دیگر که در خاک هستند برای تغذیه به سطح آمده و از مواد معدنی خاک و یا سایر مواد آلی موجود آن استفاده میکنند. از هر نوع ماده آلی میتوان بعنوان محیط کشت و پرورش کرم خاکی استفاده کرد، اما علاوه بر مواد آلی مورد علاقه کرمهای خاکی، شرایط اقتصادی پرورش دهنده نیز در تامین مواد اولیه محیط کشت بسیار مهم است بدین معنی که برای اقتصادی بودن پرورش کرم خاکی معمولا پرورش دهندگان از مواد آلی ارزان قیمت استفاده میکنند. در طریقه پرورش صنعتی از خاک استفاده نمیشود بلکه از غذاهای تمیز شده هوموسی که کرمها میتوانند در آن زندگی بکنند بهره میگیرند.

زائداتی که احتمالا دارای میزان کمی از محلول یک نوع نمک آلی یا آمونیاک بوده میتوانند برای کرمهای خاکی کشنده باشند. در نتیجه اینگونه زائدات قبل از استفاده باید پردازش شده تا درجه سمیت آن تقلیل یافته یا خنثی شود بهترین روش پردازش اینگونه مواد ذخیره سازی آنها به مدت طولانی است. انواع محیطهای پرورش عبارتند از:

۱ – پرورش با استفاده از فاضلاب شهری

۲ – پرورش با مواد آلی گیاهی

۳ – پرورش به وسیله زباله

۴ – پرورش به وسیله فضولات حیوانی

۵ – سایر محیطهای کشت

با توجه به محدودیت گزارش فقط به تشریح پرورش به وسیله فضولات حیوانی و سایر محیطهای کشت پرداخته میشود.

پرورش بوسیله فضولات حیوانی: بهترین ماده غذایی برای کرم خاکی E.Foetieda فضولات گاوی (پهن) است. این کرمها در فضولات گاوی رشد و تکثیر فوقالعادهای داشته و میتوانند در صورت وجود شرایط مناسب و فضای کافی درست شش ماه، دو کرم با سن شش هفته میتوانند تعداد ۲۰۰۰ کرم جدید تولید کنند. همچنین کرمهای خاکی را میتوان در از بین بردن فضولات دامی مانند اسب، گوسفند و یا حتی ماکیان مانند مرغهای پرورشی استفاده کرد اما همانطورکه که قبلا نیز گفته شد باید شرایط محیطی مناسب را برای کرمهای خاکی فراهم کرد.

کرم خاکی قادر است که هر نوع مدفوع و کود دامی را به کمپوست بسیار غنی تبدیل کند.

سایر محیطهای کشت: از نظر اقتصادی کشت و پرورش کرم خاکی وقتی مقرون به صرفه است که بتوان از موادی که دارای هیچگونه هزینهای نیست استفاده کرد مانند زباله رستوران، یا آشپزخانهها، قسمت دور ریختنی سبزیجات یا زباله اماکن عمومی، مواد زائد کارخانههای تهیه مواد غذایی (کارخانههای آزاد سازی، کارخانههای روغن کشی سویا).
منبع: ورمی کمپوستینگ.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما