مهمترین نکات در انتخاب و خرید کود مناسب

برای آشنایی از مهمترین نکات در انتخاب و خرید کود مناسب به سایت مراجعه کنید

کود به ماده ای شیمیایی یا آلی گفته می شود که محتوی یکی یا چند عنصر غذایی مورد نیاز گیاه باشد. اگر این تعریف را مبنای انتخاب قرار دهیم ، همه کودهای موجود در بازار دارای یکی یا تعدادی از عناصر غذایی هستند. بنابراین برای انتخاب کود مناسب، بایستی شرایط ذیل را مد نظر قرار دهیم :
1- مقدار عنصر مورد نظر در کود به میزان کافی باشد. یعنی مقدار عنصر تا اندازه ای باشد که بتواند نیاز گیاه به آن عنصر را تامین نماید.
 لذا علاوه بر وجود یک عنصر در کود، مقدار آن نیز بایستی مد نظر قرار گیرد.
2- نسبت بین عناصر موجود در کود با شرایط و نیاز واقعی گیاه همخوانی کامل داشته باشد.

3- شکل و فرم عنصر طوری باشد که حداکثر تاثیر را در رشد و نمو گیاه داشته باشد. به عنوان مثال عنصر موجود در کود به شکل کلات و یا نانو است یا خیر ؟ شکل کلات شده یک عنصر در کود ، قابلیت جذب آنرا توسط گیاه به میزان چشمگیری افزایش می دهد .

4- آیا عناصر مکمل عنصر مورد نظر، در کود وجود دارد؟ به عنوان مثال وجود عنصر بُر (B) برای جذب و جابجایی کلسیم بداخل سیستم آوندی گیاه مورد نیاز است. هنگام خرید کود کلسیمی ، وجود درصد کمی بُر موجب افزایش تاثیرگذاری بیشتر کود کلسیمی می شود. همچنین وجود ازت (N) به همراه کودهای پتاسیمی ، در بعضی از مواقع موجب افزایش کیفیت کود انتخابی می گردد. در این زمینه نکات زیادی است که باید رعایت گردد. 

5- قبل از خرید کود باید مشخص کنیم که کود مورد نیازمان برای استفاده در خاک است و یا برای محلول پاشی برگی؟

6- مقدار کلر موجود در کود چقدر است؟ و برای آب شیرین استفاده می شود و یا آب شور؟

7- اختلاط پذیری این کود با کودهای دیگری که می خواهیم همزمان استفاده کنیم چگونه است؟

8- زمان مصرف کود! یعنی در چه مرحله ای از فصل رشد از این کود استفاده شود؟ 
به عنوان مثال ،‌ وجود ازت به مقدار زیاد در کود انتخابی در مرحله درشت شدن بُنه های دختری در زعفران، ممکن است رشد رویشی را تشدید کرده و موجب افت پارامترهای کیفی زعفران شود.

9- تاریخ تولید و انقضای مصرف کود نیز یکی از موارد مهم است که باید حتما مد نظر قرار گیرد.

10- کشور و شرکت سازنده و یا توزیع کننده کود حتما باید مشخص بوده و اطلاعات مربوط به آدرس کامل و شماره تلفن ثابت کارخانه تولید کننده داخلی و یا توزیع کننده محصول خارجی درج شده باشد. ضمنا اطلاعات مرتبط با تشخیص اصالت کود ، حتما بایستی بطور کاملا مشخص بر روی بر چسب بسته بندی کود ثبت و قابل رویت باشد. 

11- در هنگام سفارش و خرید یک کود خاص به میزان زیاد ، حتما قبل از سفارش، یک نمونه از همان کود تهیه شود. و برای اطمینان از کیفیت کود مورد نظر، نمونه کود انتخاب شده به یک یا دو آزمایشگاه مورد اعتماد ارسال شده تا صحت اطلاعات مندرج بر روی برچسب کود مورد تایید قرار گیرد. 

12- در مورد کودهای پلت مرغی و آلی ، چنانچه عمل کمپوستینگ خوب انجام شده باشد، نباید  بوی زیادی داشته باشند. 
کود پلت شده حیوانی بایستی بطور کامل فرآوری گردد. در غیر این صورت، بین ریشه گیاه زعفران و میکرو ارگانیسم های موجود در کود برای دسترسی به مواد مغذی رقابتی سخت درخواهد گرفت که در این بین بطور قطع و یقین بازنده اصلی گیاه زعفران خواهد بود.

? نتیجه گیری :
امروزه شرکتهای ممتاز تولید کننده انواع کود، همگام با پیشرفت دانش و تکنولوژی ، کیفیت محصولات خود را نیز ارتقا می   کود مهمترین عامل در انتخاب یک کود می باشد .
منبع:کشت و صنعت حافظان جاوید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما