تولید عمده کمپوست از کود گوسفندی

تولید کمپوست از کود گوسفند مشابه تولید کمپوست دیگر کود های دامی است. کود گوسفند باید زمان مشخصی را قبل از استفاده در باغ سپری کند.
استفاده از سطل های کمپوست سازی (در برخی کشورها این سطل ها وجود دارند) برای نگه داری و عمل آوری کود گوسفند و تولید کمپوست قابل استفاده است.

مرحله اول:

مکانی را انتخاب کنید که شرایط محیطی قابل کنترلی داشته باشد. از نور آفتاب و باد و باران در امان باشد و بتوان کود گوسفند را دپو کرد. فضای مورد نیاز برای کمپوست سازی حداقل 2 متر مکعب است و مکان مورد نظر باید برای این مقدار کافی باشد. باید دقت کنید که در نزدیکی این مکان ریشه درختان وجود نداشته باشد تا از رطوبت و مواد غذایی کود گوسفند در حال کمپوست شدن تغذیه کند.

مرحله دوم:

تعدادی چوب سبک یا علوفه خشبی ریز شده به اندازه 8 تا 10 سانتی متر را لابه لای کود گوسفند بریزید تا سبب چرخش هوا شود و همچنین رطوبت بین اجزای کود قابل انتشار باشد. از برگ، تکه های چوب و باقیمانده غذای دام ها می توانید استفاده کنید تا کود گوسفندتخلخل پیدا کند. برای خروج گاز، چرخش هوا و رطوبت اضافی بهتر است در قسمت میانی کمپوست یک لوله قرار دهید.

مرحله سوم:

5 تا 8 سانتی متر کود گوسفند و روی آن 2 سانتی متر خاک بریزید. این کار را برای تمام مقدار کود انجام دهید. با این کار میکروارگانیسم های موجود در خاک را برای شروع کمپوست سازی به کود گوسفند اضافه کردید. اگر کود خشک است آن را با آب مرطوب کنید. رطوبت متوسط برای شروع فرآیند کمپوست سازی کافی است. حدود 2.5 تا 3 متر ارتفاع برای کمپوست سازی مناسب است.

مرحله چهارم:

توده کود را هر روز بررسی کنید، اگر خشک شده کمی مرطوب کنید اما نباید خیس شود (منظور از خیس پر شدن تخلخل کمپوست با آب و از بین رفتن فضای تنفسی میکروارگانیسم ها است).

مرحله پنجم:

پس از 4 یا 5 روز لازم است دمای کمپوست را بررسی کنید تا مطمئن شوید فرآیند کمپوست سازی آغاز شده است. کمپوست در 55 درجه سانتی گراد در بهترین شرایط قرار دارد. در این دما بذر علف های هرز و عوامل بیماری زا از بین می روند.

مرحله ششم:

پس از گذر سه یا چهار هفته با چنگه قسمتی از کمپوست را کنار بزنید تا بتوانید از رطوبت و فرآیند تجزیه باکتریایی آن اطلاع پیدا کنید. اگر کمپوست بیش از حد خشک شده رطوبت آن را با آب پاشی کردن افزایش دهید. با این روش کود گوسفند پس از 2 یا 3 ماه به کمپوست تبدیل می شود. سپس می توانید آن را کیسه بزنید (کیسه پلاستیکی مناسب است) یا بلافاصله کمپوست کود گوسفند را مصرف کنید. در زیر آنالیز کمپوست کود گوسفند آورده شده است.
منبع: سبز نیوز.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما